Plexus brachialis-skade: Øvelser etter fødsel

Plexus brachialis er et nettverk av nerverøtter som kommer ut fra ryggmargen og ender i hovednervene i armen. Disse styrer bevegelse og følelse i arm og hånd. Babyer kan få skader på plexus brachialis under fødsel. Stimulering og daglig tøyning er viktig for å opprettholde bevegeligheten i barnets arm.

​Tøyning og stimulering er viktig


Tøyninger må gjøres flere ganger daglig for å opprettholde bevegeligheten i armen til barnet, da det ikke kan bevege armen selv. Bevegelsesutslaget kan bli tydelig redusert dersom dette ikke gjennomføres. Hvor ofte en skal tøye er individuelt, men vi anbefaler at man tar gjennombeveging 2-3 ganger daglig etter følgende oppsett: Beveg armen (tøy) til du kjenner lett motstand, og hold posisjonen i 30 sekunder. Gjenta seks ganger.

Stimulering også viktig ved en plexusskade. I starten kan dette for eksempel være å henvende seg til barnet fra den skadde siden og berøre armen. Etter hvert er det viktig å passe på at armen er med når barnet utforsker leker og lignende. Pass på at denne armen ikke blir passiv, og at barnet tar med armen mest mulig naturlig med i lek og aktivitet.

Tøyningsøvelser for skulder


Ekstensjon skulder
Før armen langsomt over hodet. Støtt opp med den andre hånden på mage/bryst, som vist på bildet. Tøy til du kjenner lett motstand, hold stillingen i 30 sekunder.

ekstensjon-skulder.jpg

Ekstensjon skulder

Utadrotasjon skulder
Hold overarmen inntil kroppen med bøyd albue (bilde 1). Før underarmen ut til siden og ned mot underlaget som vist på bildene. Tøy til du kjenner lett motstand, hold stillingen i 30 sekunder.

utadrotasjon-skulder-1.jpg

Bilde 1: Utadrotasjon skulder

utadrotasjon-skulder-2.jpg

Bilde 2: Utadrotasjon skulder

Tøyningsøvelser for albue-hånd


Supinasjon arm
Ta tak med din egen hånd rundt overarmen til barnet. Plasser en finger i håndflaten som vist på bildet. Roter underarmen slik at håndflaten vender opp.

supinasjon-arm.jpg

Supinasjon arm

Fleksjon og ekstensjon albue
Bøy albuen til du kjenner lett motstand (bilde 1).
Strekk ut albuen til du kjenner lett motstand (bilde 2). Barnets håndflate skal vende mot ansiktet under hele bevegelsen.

fleksjon-ekstensjon-albue-1.jpg

Bilde 1: Fleksjon

 

fleksjon-ekstensjon-albue-2.jpg

Bilde 2: Ekstensjon

Dorsalfleksjon håndledd
Hold med din egen tommel inni håndflaten og den andre på armen. Tøy håndleddet forsiktig bakover som vist på bildet. Før håndleddet i motsatt retning (bøye), hold i ytterstilling.

dorsalfleksjon-handledd.jpg

Dorsalfleksjon

Ekstensjon fingre
Strekk ut fingrene som vist på bildet. Du kan tøye alle fingrene samtidig, eller ta tommel for seg og de andre fire for seg. Tøy til du kjenner lett motstand.

ekstensjon-fingre.jpg

Ekstensjon fingre

Fann du det du leita etter?
Tilbakemeldinga vil ikkje bli svart på. Ikkje send personleg informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.