10 gode råd til deg med pollenallergi

Det er mykje du sjølv kan gjere for å takle pollensesongen litt betre. Dersom du trass medisin har sterke allergiplager, kan vaksinasjon kanskje vere aktuelt. Møt allergiteamet vårt!

 

Allergiteamet, Turid Karin Tøgersen, Berge Andreassen og Heidi Ott
ALLERGITEAMET: Sjukepleiar Turid Karin Tøgersen, overlege Berge Andreassen og overlege Heidi Ott. Foto: Stina Steingildra

Mange av oss opplever symptom på pollenallergi i sesongen. Men nokon er hardare ramma enn andre.

– Det kan vere vanskeleg for oss andre å forstå kor store plager allergikarar kan ha. For dei som har sterke symptom kan det gå ut over både skule og arbeid. Dei kan vere heilt tette og ha veldig sterk kløe, seier overlege i øyre-nase-hals-sjukdom, Heidi Ott.

Konsentrasjonsvanskar og lite energi på grunn av dårleg sømn er også vanleg. For dei aller fleste vil gode råd frå Astma- og allergiforbundet eller reseptfrie allergimedisinar kunne gi betring. På sjukehuset kan ein få tilbod om behandling dersom dette likevel ikkje strekk til.

Vaksinasjon kan vere aktuelt

– Nokon har store plager trass symptomdempande allergimedisinar. Mitt råd til dei er å oppsøke fastlege og få vurdert allergivaksinasjon, seier seksjonsleiar og overlege ved ØNH i Helse Fonna, Berge Andreassen.

Ved vaksinasjon gir ein aukande dosar av det som til vanleg utløyser allergi hos deg. På den måten blir kroppen tvungen til å reagere mindre på allergenet. Vaksinasjon mot gras finst som smeltetablettar, medan bjørk, veps og bie krev behandling med sprøyter. Dette er den einaste behandlinga som gjer noko med årsaka til sjukdomen, og ikkje berre demper plagene.

10 gode råd


1.Ta medisin etter legens anvisninger. Start i tide før symptomene blir for sterke. Medisinene skal tas regelmessig og forebyggende selv om du på enkelte dager har få eller ingen plager.

2.Ta hensyn til egen allmenntilstand, særlig ved fysiske kraftanstrengelser. Vær forsiktig med hardtrening ute når spredningen er på sitt sterkeste. Vær obs på mulige kryssreaksjoner fra rå frukt og grønt. Alkoholinntak kan forverre symptomene.

3.Vask ansikt og hender når du har vært ute. Skyll håret og skift putevar før leggetid.

4.Pollenpartiklene samler, og fester, seg på overflater og i tekstiler. Ved bevegelse blir det til svevestøv som kommer på øyeslimhinnene eller pustes inn. Ekstra rengjøring kan hjelpe.

5.Unngå utlufting av huset, eller tørking av klær utendørs, når pollenutslippet er størst, fra morgen til ut på ettermiddagen. Luft kveldstid eller natt, men med måte – det slipper alltid pollen inn.

6.Skift filtre i ventilasjonssystemer før og etter pollensesongen. Hold bilens dører, soltak og vinduer lukket, sjekk om du må skifte pollenfilter i bilen.

7.Kjæledyr får pollen i pelsen utendørs, dusj eller børsting hjelper.

8.Informer omgangskrets, arbeidsgiver m.fl. om sykdommen slik at de forstår, kan ta hensyn og tilrettelegge. Studenter kan søke om forlenget eksamenstid. Legeerklæring kreves.

9.Ta ferie fra pollenspredningen/pollenplagene – høyt til fjells, langs kysten, utlandet.

10.Pollenmaske som dekker nese og munn minsker innånding av pollen. Pollennett/filter kan plasseres over vinduer og dører og slipper inn mindre pollen i boligen. Det hjelper å dekke til håret og å bruke solbriller ute.
 

Kjelde: Astma- og allergiforbundet:  http://www.naaf.no/no/allergi/Pollenallergi/Gode-rad-ved-pollenallergi/