Barne- og ungdomspsykiatri
Spesialitet: Barne- og ungdomspsykiatri
Utdanningsvirksomheten
Virksomhetens kliniske aktivitet, epidemiologi og antall leger ved BUP Fonna
Barne- og ungdomspsykiatriens oppgave er
Å undersøke, diagnostisere, gi råd og behandle barn og ungdom i aldersgruppen 0-18 år. Behandlingen skal være utadrettet og innbefatte konsultasjon til personer i barnets nærmiljø. Sikre øyeblikkelig hjelp-innleggelser etter Lov om Psykisk Helsevern.
BUP Fonna har ansvar for å gi et faglig forsvarlig tilbud til ca 40 000 barn og ungdom i aldersgruppen 0-18 år i våre 16 kommuner: Haugesund, Karmøy, Tysvær, Vindafjord, Sauda, Suldal, Bokn, Utsira, Sveio, Etne, Bømlo, Stord, Fitjar, Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang.
BUP Fonna har et faglig tilbud innen alle de områdene som fagfeltet dekker, med utredning og behandlingstilbud i poliklinikk og ved innleggelser i post.
BUP Fonna mottar til sammen ca.1500 nye henvisninger pr. år.
Det er pr. 01.05.22 tilsatt 10 overleger og 9 LIS leger som er fordelt slik:
BUP Haugesund
7 LIS i 100 % stilling
8 overleger i 100 % stilling, hvorav og en overlege i 100 % avdelingslederstilling.
BUP Stord
1 LIS i 100 % stilling, en stilling ubesatt
4 overleger i 100 % stilling
Organisering, daglig drift og ØH vaktordning
BUP Fonna består organisatorisk av 2 BUP avdelinger hvorav en er lokalisert til Stord sykehus og en er lokalisert til Haugesund sjukehus. De to BUP avdelingene utgjør BUP Fonna, og har til sammen 3 likeverdige poliklinikker, hvor 2 poliklinikker er lokalisert til Haugesund sjukehus og 1 poliklinikk er lokalisert til Stord sjukehus.
BUP Fonna drifter også 2 døgnposter lokalisert til Haugesund: En døgnpost for ungdom i alderen 12-18 år med 6 senger, og en døgnpost for barn i alderen 6-13 år med 4 senger.
Avdelingene ledes av to avdelingsledere, som er lokalisert henholdsvis på Stord og i Haugesund, og hver avdeling er en selvstendig administrativ/økonomisk enhet.
Hver poliklinikk ledes av en funksjonsleder, postene ledes av 1 funksjonsleder.
BUP Haugesund har tilsammen 91 brutto årsverk, hvor 52 er behandlerstillinger.
Det er 21 psykologstillinger, 3 stillinger for kliniske sosionomer, 3 stillinger for kliniske barnevernspedagoger, 3 stillinger for psykiatriske sykepleier i poliklinikk og 7 stillinger for kliniske pedagoger. Det er i tillegg merkantilt personell.
De øvrige stillingene er miljøterapeut-stillinger på postene.
BUP Stord har til sammen 30 brutto årsverk, hvor 25 er behandlerstillinger.
Seksjonen har 10 psykologstillinger og i tillegg 4 stillinger for kliniske sosionomer og 3 stillinger for kliniske pedagoger, 1 barnevernspedagog/PMTO, 1 psykiatrisk sykepleier.
Det er i tillegg merkantilt personell.
ØH ansvar og vaktordning for LIS leger og overleger er knyttet til BUP Haugesund, hvor døgnpostene er lokalisert. Vaktordningen er 2 sjiktet med forvakt- og bakvakts sjikt. Forvaktene har en 4-6 delt ordning med hjemmevakt, og bakvaktene ar en 6-7 delt ordning med hjemmevakt.
Utdanningsløpene
Oppbyggingen og rekkefølge av utdanningsforløpet i spesialiteten barne- og ungdomspsykiatri er også sammenfallende med læringsarenaene i Helse Fonna HF.
Hele utdanningsforløpet i spesialiteten barne- og ungdomspsykiatri kan gjennomføres i Helse Fonna HF, og det er ikke nødvendig ift. utdanningsforløpet med tjeneste i et annet helseforetak.
Læringsarena
Poliklinikk i BUP Fonna (3 poliklinikker)
Oppstart i poliklinikk med introfasen: 0-3 mnd
Poliklinikk tjeneste ved BUP Stord eller ved BUP Haugesund: til sammen ca. 24 mnd.
Læringsarena døgnpost i BUP Fonna
Posttjeneste lokalisert til BUP Haugesund til sammen ca. 12 mnd.
Læringsarena psykiatri
Voksenpsykiatrisk tjeneste ved Haugaland DPS eller Stord DPS til sammen ca 12 mnd.
Læringsarena barneavdeling
Tjeneste ved Barneavd. Haugesund sjukehus til sammen 4-6 mnd.
Gjenstående læringsmål fullføres etter avtale og behov på BUP post/i poliklinikk (6-12 mnd)
Overordnet beskrivelse av kliniske tema/ bolker av læringsmål som forventes oppnådd på ulike læringsarenaer
Sentrale kliniske tema i poliklinikk
0-12 mnd: Introduksjon til fagfeltet, med historikk og forståelse av det barne- og ungdomspsykiatriske perspektiv.
Utredningsmetodikk og pakkeforløp. Diagnostikk og koding. Vakt og ØH, juridiske forhold og Lov om psykisk helsevern. Legespesifikke metoder og vurderinger. Tverrfaglig samarbeid og samarbeid med instanser. Utviklingspsykologi, bio-psykososial modell, traumeforståelse.
Nevrobiologiske forstyrrelser, herunder utredning og medikamentell behandling av ADHD og Tourette, autismeforstyrrelser. Affektive forstyrrelser, herunder utredning og behandling av angst og depresjon. Selvskadingsproblematikk. Relasjonsforståelse og oppstart av psykoterapi utdanning. Liaisonarbeid.
13-24 mnd: Fortsettelse med samme emner som 0-12 mnd., men med et fokus på de mer komplekse tilstandene innen utredning og behandling. Nevrobiologiske kompliserte forstyrrelser herunder sammensatte autismeforstyrrelser, kompliserte ADHD/ Tourette/ OCD forstyrrelser. Spiseforstyrrelser. Kompleks traumatisering, utredning og behandling, adjuvant stabiliseringsbehandling. Personlighetsforstyrrelser. Psykoser og bipolare lidelser.
Sped- og småbarnsarbeid, med foreldrefokusert behandling. Liaisonarbeid.
Sentrale kliniske tema i post/ døgntjeneste
Kompliserte forstyrrelser hos barn og ungdom, hvor problemstillingene er de sammensatte vanskene både av nevro- affektiv og relasjonell karakter. Rusbruk og avhengighets problematikk. Samarbeid med barnevern og andre omsorgsinstitusjoner. Utredningsmetodikk og samarbeid med miljøpersonell i vurderinger og utredning. Behandling og oppfølging.
Akutt psykiatriske problemstillinger. Oppfølging av øyeblikkelig hjelpspasienter i tillegg til elektive pasienter.
Sentrale kliniske tema i psykiatri/ DPS
Kliniske forstyrrelser etter fylte 18 år, med utredning og behandling. Gjelder de alvorlige og de moderate psykiske lidelser i voksenlivet. Psykoser, bipolar lidelser, rusforstyrrelser, spiseforstyrrelser, personlighetsforstyrrelser, angst, depresjon, traumer.
Sentrale kliniske tema i Barneavdelingen
Det somatiske perspektiv i barn og unges utvikling. Psykosomatikk. Metoder for somatisk vurdering og behandling av ulike tilstander.
Introduksjon av nye LIS
Ved oppstart som ny LIS, er introduksjonsfasen beregnet til 3 mnd.
I denne perioden ønsker vi at ny LIS skal gjennomføre BUP’s felles opplæring for alle nyansatte, lære de grunnleggende driftsrutiner, forstå vakt og ØH systemet ved BUP.
LIS legen inngår i et tverrfaglig team og arbeidet skal gi erfaring med barne- og ungdomspsykiatriske problemstillinger og arbeidsmåter som er omtalt i Spesialistforskriften.
Pasientarbeid og vaktarbeid inngår som en viktig del av opplæringen, og vi har også vårt eget introduksjonsprogram for LIS leger.
Faglige målsetning med påbegynning av læringsmål i introduksjonsperioden er følgende
- Forstå det særmerke for BUP feltet
- Forstå akutt situasjoner/ ØH
- Møte pas. og foresatte på en god måte
- Jus og faglig rammeverk i BUP
- Undersøkelse av barn/ ungdommer i BUP
Supervisjon, veiledning og faglig utvikling
Tilrettelegging for supervisjon og veiledning (individuell og i gruppe)
Faglig veileder opprettes for hver LIS innen 2 uker etter oppstart i LIS stilling. Klinisk veileder skal primært være tilknyttet det polikliniske teamet som også LIS tilhører, da dette gir den beste og tetteste oppfølgingen av LIS.
Det skal avtales ukentlig veiledning gjennom hele utdanningsforløpet i BUP Fonna. I tillegg kreves for spesialiseringen minst 105 timer psykoterapiutdanning, derav minst 40 t grunnleggende relasjonell veiledning og minst 65 timer øvrig psykoterapiveiledning, som skal inngå som spesifikk terapiveiledning i den 2 årige terapiutdanningen, innen valgt terapiform. Alle veiledningstimer i spesialiteten barne- og ungdomspsykiatri skal være 60 min.
Tilrettelegging for faglig fordypning
Faglig fordypning inngår i oppsatt tjenesteplan og utgjør 4 timer pr. uke.
Denne tiden skal brukes til faglig fordypning og ikke til drift, og det er LIS legens ansvar å gjøre bruk av den tilrettelagte faglige fordypningstiden.
LIS deltakelse i faglige møter
LIS deltar i pasientrettede tverrfaglige møter internt i BUP, faglige møter med eksterne samarbeidspartnere slik som PPT, Barnevern, kommunal helsetjeneste. LIS deltar også ved Liaisonvurderinger og tilsyn på Barneavdelingen.
Etter behov deltar LIS i faglige møter med andre helseforetak.
Tilrettelegging av utdanningen for gjennomføring av læringsaktiviteter, slik at alle læringsmål kan oppnås
Alle LIS er tilknyttet tverrfaglige team (poliklinikk eller post), og teamene har ukentlige møter med faglige drøftinger av pasientsaker.
Pas. saker skal tildeles LIS i forhold til hvor i utdanningsforløpet LIS er kommet og ut fra driftsbehov. Det er klinisk veileder i samarbeid med funksjonsleder som har ansvar for adekvat framdrift ift. variasjon og vanskelighetsgrad av saker.
Overlegene har daglig kontakt med LIS ved vanlig drift. Overlegene er også tilgjengelige pr. telefon for legene i spesialisering i det daglige arbeidet. Dessuten vil LIS ha tett kontakt med overlegene i vaktsamarbeid (forvakt – bakvakt).
Veiledningen foregår ved faste ukentlige avtaler. Hvis en time faller ut, forsøkes å gi erstatningstime som skal etterspørres av LIS legen. Veiledning inngår i tjenesteplanen innenfor ordinær arbeidstid for kandidaten. Veileder har ansvar for på et tidlig tidspunkt i utdanningen å gi kandidaten en vurdering av om han/hun anses som skikket til å fungere som spesialist i faget.
Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål
Sikring av fortløpende vurdering av faglig progresjon og oppnådde læringsmål
Halvårsevalueringer:
LIS legens progresjon vurderes i forhold til Spesialistforskriften for leger og tannleger og individuell utdanningsplan.
Klinisk veileder og psykoterapiveileder følger LIS`ens progresjon. Det skal gjennomføres halvårsevalueringer med LIS, veileder, psykoterapiveileder og utdanningsansvarlig overlege. Ved halvårsevaluering skal en gjennomgå LIS`ens progresjon, oppnådde mål, eventuelle utfordringer, egnethet og plan for neste halvår. En skal i tillegg aktualisere og kvalitetssikre individuelle utdanningsplan for LIS. Det lages skriftlig rapport.
Halvårsrapporten fremlegges for avdelingsleder, også om leder har valgt å være representert ved halvårsevalueringen.
Udekkede behov kartlegges og plan for hvordan disse dekkes blir planlagt i samråd med utdanningsansvarlig overlege og avdelingens ledelse.
Evalueringskollegium
I tillegg til halvårsevalueringene avholdes det jevnlige evalueringskollegium hvor alle overlegene deltar. Her vurderes det oppnåelse av læringsmål til de enkelte LIS med fokus på å ha en mest mulig jevn godkjenningspraksis på BUP Fonna. Tilbakemelding til LIS gis ved aktuell veileder etter gjennomgått sak i evalueringskollegium
Dokumentasjon og godkjenning av oppnådde læringsmål i Kompetanseportalen
All dokumentasjon av pågående og oppnådde læringsmål skal dokumenteres i Kompetanseportalen. Det er LIS sitt ansvar til å dokumentere fortløpende og sende oppnådde læringsmål til veileder / psykoterapiveileder til godkjenning. Ved halvårsevalueringene skal status i henhold til oppnådde læringsmål gjennomgås og samtidig avklares læringsmål som er sentrale for kommende halvårsperiode.
Teoretisk undervisning
Organisering av internundervisning- legespesifikk
Den legespesifikke undervisning gjennomføres på tvers av BUP Haugesund og BUP Stord. Det planlegges en detaljert internundervisningsplan for et halvt år om gangen som tar utgangspunkt i LM. I tillegg undervises om aktuelle problemstillinger/tema og artikkelgjennomgang. Tema og omfang for dette avklares i samarbeid med utdanningsansvarlig overlege og avdelingsoverlegene.
Undervisning gis av LIS og overleger / legespesialist i tillegg til f.eks. inviterte forelesere. Legeundervisningen gjennomføres hovedsakelig i BUP Haugesund sine lokaler med fysisk oppmøte av både LIS og overleger / spesialist i barne- og ungdomspsykiatri.
Den legespesifikke undervisningen gjennomføres som hovedregel hver annen uke, og omfang er 90 minutter. Noen undervisninger kan organiseres som heldagsseminar. Legespesifikk undervisning utgjør ca halvparten av internundervisningskravet om 70 timer i året.
Organisering av internundervisning- tverrfaglig
Den tverrfaglige undervisning gjennomføres på flere nivåer. Første nivå er klinikkovergripende og dekker voksenpsykiatri, rus og TSB i tillegg til BUP. Her ligger til grunn et rullerende undervisningsopplegg som skal sørge for en regelmessig sikring av grunnopplæringen f.eks. i suicidalitestkartlegging og vurdering, psykosekartlegging og vurdering, journaldokumentasjon, lovverk og utredningsverktøy som er til felles for alle fagretningene i klinikken.
I tillegg har BUP Fonna en egen tverrfaglig undervisning som er organisert på tvers av BUP Haugesund og BUP Stord, i tillegg til lokal undervisning på hver BUP. I tillegg inngår aktuelle problemstillinger/tema/valgfrie tema og artikkelgjennomgang i tverrfaglig undervisning. Tema og omfang for dette avklares i samarbeid med undervisningsutvalget og utdanningsansvarlig overlege, avdelingsoverlegene og avdelingsledelse.
Den tverrfaglige undervisningen gjennomføres som hovedregel hver annen uke og omfang er 90 minutter. Noen få undervisninger kan være organisert som heldagsseminar. Internundervisning utgjør ca halvparten av internundervisningskravet om 70 timer i året.
Felles kompetansemål (FKM)
Klinisk praksis under supervisjon og veiledningssamtaler danner utgangspunkt for læring innen disse kompetansemålene. Helse Vest utarbeider e-læringskurs i enkelte områder og tilbyr gruppeveiledning sammen med LIS i andre spesialiteter.
Regionalt basiskurs i felles kompetansemål anbefales gjennomført i løpet av de første to årene i spesialistutdanningen.
Fagdirektørmøte i Helse Vest har med bakgrunn i ovennevnte vedtatt at alle LIS i Helse Vest skal delta i et regionalt todagers basiskurs i FKM. Kurset dekker læringsmål (LM) innen fire av temaene i FKM: «Etikk», (LM 1 - 4) «Kvalitet og pasientsikkerhet» (LM 41, 42 og 43), «Lovverk» (LM 46 og 47) og «Systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse» (LM 70, 71, 72, 73 og 74).
Også kurset «Administrasjon og ledelse» og prosjektoppgaven dekker flere FKM.
Læringsaktiviteter: kurs og prosedyreliste
Kurs:
- Grunnkurs modul 1-5 (obligatorisk)
- Nevropsykiatrikurs (obligatorisk)
- Psykofarmakologikurs (obligatorisk)
- Kurs Administrasjon og ledelse
- Kurs Sakkyndighetsarbeid
Prosedyreliste
- 2- årig godkjent psykoterapiutdanning i valgt metode
- Minst 105 timer psykoterapiveiledning, derav minst 40 timer «grunnleggende relasjonell forståelse»
- Minst 1 stk individuell langtidspsykoterapi (> 30 timer)
- Minst 10 stk individuell korttidsterapi
- Minst 5 stk familie- og nettverksterapi/prosessorienterte familiearbeid
- Minst 10 stk psykoedukasjon
Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege
Utdanningsutvalget ivaretar felles tverrfaglig undervisning og legegruppa ivaretar spesifikk legeundervisning, veiledning og supervisjon.
Utdanningsutvalget består av utdanningsansvarlig overlege, avdelingsoverlegene, LIS representanter og avdelingslederne fra BUP Haugesund og BUP Stord. Utdanningsansvarlig overlege er en utpekt erfaren overlege som innehar denne rollen for BUP Fonna (det vil si en felles utdanningsansvarlig overlege for både BUP Haugesund og BUP Stord).
Utdanningsansvarlig overlege og LIS-representanter inngår også i tverrfaglig undervisningsutvalget, hvor BUP sine ulike profesjoner er representert. Undervisningsutvalget ivaretar og kvalitetssikrer den tverrfaglige undervisningen. Lederen for undervisningsutvalget er også representert i det overordnete klinikkovergripende undervisningsutvalget.
Utdanningsansvarlig overlege rapporterer på lik linje til avdelingsledelsen ved BUP Haugesund og BUP Stord.
Forskning
Klinikken har en egen forskningsavdeling som tilbyr informasjon om grunnleggende kunnskap i henhold til forskning, kurs i artikkelskriving og veiledning. Forskningssavdeling lyser også regelmessig ut stipendiat til frikjøp og driftsmidler til forskning. En prøver å stimulere til forskning og tilrettelegger klinisk virksomhet i henhold til finansiert frikjøp.
Forskningsavdelingen bidrar med undervisning i regionalt basiskurs i FKM (LM 10,11,12, 13, 24, 25,32) og med veiledning til læringsaktiviteten «forbedringsprosjektet». I tillegg underviser forskningsavdelingen jevnlig på internundervisningen.
BUP Fonna deltar i forskningsprosjekter som iSped, 4 dagers Bergen treatment, Blåblokking studien, UngMeistring m.m.
Individuell utdanningsplan
Etablering av individuell utdanningsplan
Spesialistkandidaten har selv hovedansvaret for egen utdanning, med utarbeiding av sin individuelle utdanningsplan i samarbeid med klinisk veileder og utdanningsansvarlig overlege. Det gjennomføres halvårlige evalueringer og revidering av den individuelle utdanningsplanen. Spesialistkandidaten har selv ansvar for påmelding til eksterne kurs, osv.
BUP Fonnas utdanningsutvalg har ansvar for å harmonisere utdanningsforløpet og rotasjonsplaner for leger i spesialisering.
Revidering av individuell utdanningsplan
Utdanningsansvarlig overlege har i sammen med spesialistkandidaten og klinisk veileder, ansvaret for halvårlig evaluering og årlig revisjon av individuell utdanningsplan.
I revisjonen tas hensyn til de utdanningsbehov som kommer fram ved evalueringene av kandidatenes individuelle utdanningsplaner.
Tilrettelegging av utdanningen ift. individuell utdanningsplan
Ansvaret for tilrettelegging av utdanningen ift. individuell utdanningsplan er lagt til Utdanningsutvalget, beskrevet i pkt.1.4.1.
Simulering og ferdighetstrening
Helse Fonna er i oppbyggingsfasen av egen enhet til simulering.
Simulering som læringsarena stimuleres i Klinikk for psykisk helsevern og rus og ansees som viktig supplement til MAP trening m.fl.
BUP Haugesund og BUP Stord har egne fasilitatorer som gjennomfører simuleringstreningen. Dette er under utvikling og oppbygning.
Tillitsvalgte
LIS’ene er representert ved egen Ylf - plasstillitsvalgt i BUP Fonna som står i linjen til klinikktillitsvalgt og foretakstillitsvalgt. Tilsvarende for OF.
Kontakt
For spørsmål om spesialistutdanningen, ta kontakt med utdanningsansvarlig overlege eller avdelingsleder