Barn og ungdom har rett til å medvirke
Barnekonvensjonen og barns beste
FNs barnekonvensjon sikrer barn og ungdom grunnleggende rettigheter i møtet med tjenesteapparatet. Disse rettighetene er også forankret i Grunnlovens § 104.
Barnekonvensjonen sier at «alle avgjørelser og handlinger som retter seg mot et barn» skal gjøres med sikte på å ivareta «barnets beste». Hva som er barnets beste kan ikke vurderes uten at barnet har fått mulighet til å medvirke.
Dette forutsetter at
- Barnet har fått til strekkelig informasjon på en måte som er tilpasset alder og modenhet.
- Barnet har fått mulighet til å uttale seg fritt (og på en måte de opplever som trygg.)
- Barnets rett til privatliv er ivaretatt, også med tanke på hvordan voksne håndterer det barn forteller.
Det er altså ikke nok at oppvekstarbeidere og helsepersonell har en intensjon om å ivareta barnets beste. Det må etableres en forståelse av barn som selvstendige rettighetshavere, og tjenestene skal etablere arbeidsmåter og rutiner som sikrer at barns grunnleggende rettigheter ivaretas i praksis.
Disse prinsippene har også konsekvenser for tjenester som samarbeider om tiltak for barnet - barnet må være en del av samarbeidet! Når barn henvises fra en instans til en annen må ivaretakelse av barnets grunnleggende rettigheter være en del av denne prosessen i alle ledd.
Kommunikasjon med barn
Barnets stemme skal lyttes til både gjennom verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Kommunikasjon er mer enn kun det verbale språket.
Barn har, avhengig av alder og modenhet, et mindre utviklet verbalt språk enn voksne. For å fremme barnets stemme, og forstå deres budskap, er det derfor viktig å se også etter det ikke-verbale språket. Det ikke-verbale språket vises gjennom kroppsspråk, ansiktsuttrykk, blikk, mimikk, gester, kroppsbevegelser, kroppskontakt og avstand.
Samtaler med barn
Den som snakker med barnet sørger for:
Forberedelser
at barnet får tilgang til all viktig informasjon om seg selv og sin situasjon
at samtalen skjer i trygge rammer for barnet, og tar hensyn til barnets alder og modenhet. Den som skal snakke med barnet spør barnet hva som skal til for at barnet er trygt i samtalen.
at barnet forberedes på hvilke temaer som blir tatt opp i samtalen. Hvis det er flere som deltar i samtalen, involver barnet i hvordan sensitiv informasjon blir lagt frem.
at alle i samtalen tenker igjennom hvilke ord og begreper som brukes. Noen ord kjennes både fremmede og skumle, de kan stigmatisere og gjøre at barn føler seg annerledes.
Selve samtalen
at samtalen med barnet legges opp som en dialog med åpne spørsmål. Den som snakker med barnet må vise interesse og åpenhet for barnets beskrivelse, og trygge barnet i at deres reaksjoner er normale.
å spørre barnet om hvordan hun eller han har det og er åpen og ærlig om sine tanker rundt barnets situasjon.
å spørre barnet om hvordan de har det sammen med andre barn eller voksne, da dette kan si noe om barnets fungering
Tilbakemelding og informasjon til barnet
å informere barnet om veien videre, hva som kommer til å skje og hva som er besluttet.
at hans/hennes synspunkter er ivaretatt og begrunnelsen for beslutningene som er tatt.
å informere om mulighet til å lese referat fra møtet og kommentere på dette før det ferdigstilles og journalføres.
Dersom det er kommunikasjonsutfordringer, tilrettelegges det for at tolk deltar i alle samtaler med barnet.